Search
Generic filters
Search
Generic filters

Regeneracja wozu paszowego – kiedy się na nią zdecydować?

Dariusz Szopa, kierownik działu Blattin Technika

Stopień zużycia wozu paszowego zależy od wielu czynników, takich jak:

– liczby wykonywanych wozów w ciągu dnia,
– szybkości cięcia/mieszania,
– jakości składników (sucha masa, ilość popiołu),
– budowy elementów tnąco-mieszających.

Czynniki te mogą doprowadzić do zużycia wozu paszowego w okresie od 5 do 15 lat.
Bardzo szybkie przygotowanie dawki w wozie Blattin King powoduje wolniejsze zużycie elementów wozu paszowego. Natomiast ich szybsze zużycie związane jest z ilością produkowanego TMR-u każdego dnia, a ściśle mówiąc z ilością przygotowywanych wozów każdego dnia. Naturalnym jest, że u hodowców, gdzie wykonywanych jest 10-15 wozów dziennie „okres życia” elementów ulega znacznemu skróceniu niż w gospodarstwie, gdzie każdego dnia jest ich 1-2. W takim przypadku, na życzenie hodowcy, stosujemy materiały o zwiększonej odporności na ścieranie (HARDOX, INOX).

Istotną sprawą jest regularna kontrola zużycia elementów wozu paszowego. Aby zachować prawidłową pracę wozu Blattin King nie powinniśmy czekać do ich całkowitego zużycia. Na jakie elementy warto zwrócić uwagę?

  1. Noże – mają one decydujący wpływ na jakość TMR-u, dokładne wygarnianie TMR-u z dna wanny oraz na zużycie ślimaków (brak noży lub ich nadmierne zużycie powoduje szybsze zużycie ślimaków).
  2. Przeciwnoże – ich nadmierne zużycie powoduje słabsze docięcie elementów włóknistych oraz większe zapotrzebowanie na moc, co z olei powoduje większe zużycie paliwa.

Dbając o wspomniane elementy w wozie paszowym Blattin King, nie narażamy naszego portfela na wydatki. Ponadto utrzymujemy prawidłową strukturę TMR-u, czego konsekwencją jest wysoka wydajność oraz obniżenie kosztów związanych z paliwem.

Warto zaznaczyć, iż firma Blattin Polska wykonuje kompleksowe regeneracje wozów paszowych polegające na odbudowie wozu do wartości nominalnych, występujących w maszynie fabrycznie nowej. Można powiedzieć, że dajemy maszynie „nowe życie”.

Co wchodzi w skład kompleksowej regeneracji?

– nowe przeciwnoże,
– nowe zwoje ślimaków (nie musimy wymieniać całych ślimaków),
– uzupełnienie elementów podłogi (najczęściej środkowa część),
– uzupełnienie ścian bocznych,
– piaskowanie/malowanie.

Jak wygląda to w praktyce? 

Udostępnij

Share on facebook
Facebook