Dariusz Szopa, kierownik działu Blattin Technika
Sprawdzenie tak istotnej maszyny jaką jest wóz paszowy jest sprawą naturalną. Bierze się to z roli paszowozu, jaką pełni w hodowli zarówno bydła mlecznego jak i opasowego. Trzeba pamiętać, iż wóz paszowy jest jedną z nielicznych maszyn, które muszą pracować każdego dnia i w związku z tym wpływa na wiele czynników, zarówno ekonomicznych, jak i zdrowotnych.
Praktykujemy kilka form sprawdzenia wozu paszowego:
– przyjazd jednym z naszych wozów testowych do hodowcy
– najem wozu paszowego
– wizyta z zainteresowanym hodowcą u jednego z naszych klientów, użytkujących nasz wóz paszowy
Jednak najistotniejszą sprawą jest nie czy ale w jaki sposób sprawdzić wóz paszowy i na co zwrócić uwagę. Bardzo istotną sprawą jest testowanie poszczególnych marek wozów paszowych robiąc TMR dla tych samych grup żywieniowych – służy to obiektywnej ocenie testowanych wozów.
Ale po kolei. W jaki sposób? Chodzi tu przede wszystkim o zachowanie zasad dotyczących przygotowaniu TMR-u, odnoszących się do konkretnego systemu mieszania. Krótko mówiąc, wielu hodowców mających wozy paszowe mają nawyki przygotowania TMR-u dotyczące marki wozu, którą posiadają. Jednak podczas testu należy dostosować się do instrukcji przekazywanych przez osobę prowadzącą pokaz.
Na co powinniśmy zwracać uwagę podczas pokazu wozu paszowego?
1. Jakość poczętych/dociętych składników włóknistych (słoma, sianokiszonka). Pisząc jakość mam na myśli: długość elementów i prawidłowe ich pocięcie (odnosi się to przede wszystkim do struktury np. słomy.) W związku z jej podstawową funkcją jaką pełni w TMR powinna być krótka (2-3 cm) i ostra.
2. Jakość wymieszania. O prawidłowo wymieszanym TMR mówimy wtedy, gdy jest on taki sam na całej długości stołu paszowego. Papierkiem lakmusowym prawidłowo wymieszanego TMR są krowy, które w takiej sytuacji nie mają możliwości sortowania TMR-u.
3. Czas przygotowania TMR-u. Jest bardzo duża korelacja między prawidłowo przygotowanym TMR a czasem jego przygotowania, tzn. perfekcyjny TMR powinien być przygotowany jak najszybciej. Po pierwsze skutkuje to prawidłową strukturą TMR a także przekłada się na pracochłonność i koszty związane ze zużyciem paliwa.
Na koniec jeszcze jedna uwaga dotycząca testowania wozu paszowego. Warto zwrócić uwagę na przygotowanie małych ilości TMR (np.: dla krów zasuszonych lub suchego TMR-u dla cielaków). Który z wozów paszowych jest w stanie to przygotować?