Search
Generic filters
Search
Generic filters

Jak sprawdzić wóz paszowy przed zakupem?

Dariusz Szopa, kierownik działu Blattin Technika

Sprawdzenie tak istotnej maszyny jaką jest wóz paszowy jest sprawą naturalną. Bierze się to z roli paszowozu, jaką pełni w hodowli zarówno bydła mlecznego jak i opasowego. Trzeba pamiętać, iż wóz paszowy jest jedną z nielicznych maszyn, które muszą pracować każdego dnia i w związku z tym wpływa na wiele czynników, zarówno ekonomicznych, jak i zdrowotnych.

Praktykujemy kilka form sprawdzenia wozu paszowego:

– przyjazd jednym z naszych wozów testowych do hodowcy
– najem wozu paszowego
– wizyta z zainteresowanym hodowcą u jednego z naszych klientów, użytkujących nasz wóz paszowy

Jednak najistotniejszą sprawą jest nie czy ale w jaki sposób sprawdzić wóz paszowy i na co zwrócić uwagę. Bardzo istotną sprawą jest  testowanie poszczególnych marek wozów paszowych robiąc TMR dla tych samych grup żywieniowych – służy to obiektywnej ocenie testowanych wozów.

Ale po kolei. W jaki sposób? Chodzi tu przede wszystkim o zachowanie zasad dotyczących przygotowaniu TMR-u, odnoszących się do konkretnego systemu mieszania. Krótko mówiąc, wielu hodowców mających wozy paszowe mają nawyki przygotowania TMR-u dotyczące marki wozu, którą posiadają. Jednak podczas testu należy dostosować się do instrukcji przekazywanych przez osobę prowadzącą pokaz.

Na co powinniśmy zwracać uwagę podczas pokazu wozu paszowego?

 

1. Jakość poczętych/dociętych składników włóknistych (słoma, sianokiszonka). Pisząc jakość mam na myśli: długość elementów i prawidłowe ich pocięcie (odnosi się to przede wszystkim do struktury np. słomy.) W związku z jej podstawową funkcją jaką pełni w TMR powinna być krótka (2-3 cm) i ostra.

2. Jakość wymieszania. O prawidłowo wymieszanym TMR mówimy wtedy, gdy jest on taki sam na całej długości stołu paszowego. Papierkiem lakmusowym prawidłowo wymieszanego TMR są krowy, które w takiej sytuacji nie mają możliwości sortowania TMR-u.

3. Czas przygotowania TMR-u. Jest bardzo duża korelacja między prawidłowo przygotowanym TMR a czasem jego przygotowania, tzn. perfekcyjny TMR powinien być przygotowany jak najszybciej. Po pierwsze skutkuje to prawidłową strukturą TMR a także przekłada się na pracochłonność i koszty związane ze zużyciem paliwa.

Na koniec jeszcze jedna uwaga dotycząca testowania wozu paszowego. Warto zwrócić uwagę na przygotowanie małych ilości TMR (np.: dla krów zasuszonych lub suchego TMR-u dla cielaków). Który z wozów paszowych jest w stanie to przygotować?

Udostępnij

Share on facebook
Facebook