Search
Generic filters
Search
Generic filters

Na co zwrócić uwagę kupując wóz paszowy?

Zakup wozu paszowego powinien być poprzedzony szczegółową analizą.

Powinna ona polegać na prawidłowym doborze wozu paszowego do potrzeb konkretnej hodowli – chodzi tu przede wszystkim o system tnąco-mieszający, jego pojemność (wymiary), jak i wyposażenie dodatkowe.

 

Jeżeli mamy wybrany system Blattin King, możemy przejść do kolejnego etapu – wyboru pojemności.

Pojemność wozu musimy dopasować zarówno do istniejących budynków, jak i poszczególnych grup żywieniowych. Trzeba pamiętać, że dobór pojemności to jak „zaglądanie w przyszłość”. Należy się zastanowić jak będzie wyglądało nasze stado za kilka lat. Pozwoli to na użytkowanie wozu, który nigdy nie będzie przeładowany, a wręcz przeciwnie: będzie miał zapas pojemności (minimum 15%). Trzeba tu zaznaczyć bardzo istotną zaletę wozu Blattin King – jest on w stanie przygotować nawet niewielkie ilości TMR-u. Zarówno wóz o pojemności 11 m3 jak i 20 m3 jest w stanie zrobić 100 kg np. suchego TMR-u dla cielaków.

Wyposażenie dodatkowe wozu

 

Jeżeli mamy za sobą dobór pojemności, możemy zająć się wyposażeniem dodatkowym. I tutaj możemy podzielić klientów na 2 grupy:

  1. Hodowla do 150-200 krów (z młodzieżą 300-400);
  2. Hodowla powyżej 200 krów.

Ze względu na wielkość hodowli należy zwrócić szczególną uwagę na:

– „uzbrojenie” wozu w elementy stali trudnościeralnej (HARDOX, INOX) – chodzi tu o ślimaki, dno wanny, jej ściany boczne, łańcuch podajnika. Wspomniane wyposażenie dotyczy większych hodowli, gdzie liczba wozów/dzień przekracza 5 szt.

– dobór odpowiedniej przekładni do pojemności maszyny, jak i składników z których ma być przygotowany TMR. Chodzi tu przede wszystkim o baloty sianokiszonki, które często bywają bardzo słabo pocięte lub nie pocięte.

– dobór systemu monitorowania przygotowywanego TMR-u. Jednym z takich systemów jest transfer danych z wagi wozu do komputera, gdzie główne informacje to: prawidłowość przygotowywanych dawek, jak i czas ich przygotowywania. Poza tym można w prosty sposób transferować/zmieniać dawki żywieniowe. Systemy te dotyczą większych hodowli, gdzie oszczędzają czas pozwalając jednocześnie na większą kontrolę.

Pozostałe wyposażenie to już indywidualna sprawa każdego klienta – jego potrzeb i warunków jakie posiada. Chodzi tu w szczególności o: elektro-hydrauliczne sterowanie, własną hydraulikę, stopę hydrauliczną, bezprzewodową wagę, magnes, centralne smarowanie i inne.

Bardziej złożonym tematem jest odpowiedni dobór wyposażenia w przypadku wozu samojezdnego, gdzie oprócz ww. musimy zastanowić się nad: mocą silnika, doborem pomp hydraulicznych, odpowiedniego frezu, wyposażenia kabiny i wiele innych.

Podsumowanie

 

Zarówno w przypadku wozów samojezdnych, jak i zaczepianych klient powinien liczyć na fachowe doradztwo, gdyż trzeba pamiętać, że tego typu maszyny pracują każdego dnia. Wiadomo, że podstawowym zadaniem wozów paszowych jest przygotowanie perfekcyjnego TMR-u, jednak dobre skonfigurowanie wozu pozwoli na jego długie życie i bezproblemową pracę.

Udostępnij

Share on facebook
Facebook