Zakup wozu paszowego powinien być poprzedzony szczegółową analizą.
Powinna ona polegać na prawidłowym doborze wozu paszowego do potrzeb konkretnej hodowli – chodzi tu przede wszystkim o system tnąco-mieszający, jego pojemność (wymiary), jak i wyposażenie dodatkowe.
Jeżeli mamy wybrany system Blattin King, możemy przejść do kolejnego etapu – wyboru pojemności.
Pojemność wozu musimy dopasować zarówno do istniejących budynków, jak i poszczególnych grup żywieniowych. Trzeba pamiętać, że dobór pojemności to jak „zaglądanie w przyszłość”. Należy się zastanowić jak będzie wyglądało nasze stado za kilka lat. Pozwoli to na użytkowanie wozu, który nigdy nie będzie przeładowany, a wręcz przeciwnie: będzie miał zapas pojemności (minimum 15%). Trzeba tu zaznaczyć bardzo istotną zaletę wozu Blattin King – jest on w stanie przygotować nawet niewielkie ilości TMR-u. Zarówno wóz o pojemności 11 m3 jak i 20 m3 jest w stanie zrobić 100 kg np. suchego TMR-u dla cielaków.
Wyposażenie dodatkowe wozu
Jeżeli mamy za sobą dobór pojemności, możemy zająć się wyposażeniem dodatkowym. I tutaj możemy podzielić klientów na 2 grupy:
- Hodowla do 150-200 krów (z młodzieżą 300-400);
- Hodowla powyżej 200 krów.
Ze względu na wielkość hodowli należy zwrócić szczególną uwagę na:
– „uzbrojenie” wozu w elementy stali trudnościeralnej (HARDOX, INOX) – chodzi tu o ślimaki, dno wanny, jej ściany boczne, łańcuch podajnika. Wspomniane wyposażenie dotyczy większych hodowli, gdzie liczba wozów/dzień przekracza 5 szt.
– dobór odpowiedniej przekładni do pojemności maszyny, jak i składników z których ma być przygotowany TMR. Chodzi tu przede wszystkim o baloty sianokiszonki, które często bywają bardzo słabo pocięte lub nie pocięte.
– dobór systemu monitorowania przygotowywanego TMR-u. Jednym z takich systemów jest transfer danych z wagi wozu do komputera, gdzie główne informacje to: prawidłowość przygotowywanych dawek, jak i czas ich przygotowywania. Poza tym można w prosty sposób transferować/zmieniać dawki żywieniowe. Systemy te dotyczą większych hodowli, gdzie oszczędzają czas pozwalając jednocześnie na większą kontrolę.
Pozostałe wyposażenie to już indywidualna sprawa każdego klienta – jego potrzeb i warunków jakie posiada. Chodzi tu w szczególności o: elektro-hydrauliczne sterowanie, własną hydraulikę, stopę hydrauliczną, bezprzewodową wagę, magnes, centralne smarowanie i inne.
Bardziej złożonym tematem jest odpowiedni dobór wyposażenia w przypadku wozu samojezdnego, gdzie oprócz ww. musimy zastanowić się nad: mocą silnika, doborem pomp hydraulicznych, odpowiedniego frezu, wyposażenia kabiny i wiele innych.
Podsumowanie
Zarówno w przypadku wozów samojezdnych, jak i zaczepianych klient powinien liczyć na fachowe doradztwo, gdyż trzeba pamiętać, że tego typu maszyny pracują każdego dnia. Wiadomo, że podstawowym zadaniem wozów paszowych jest przygotowanie perfekcyjnego TMR-u, jednak dobre skonfigurowanie wozu pozwoli na jego długie życie i bezproblemową pracę.